nyitomontazs

logo mobil

Tagdíjbefizetéshez,  kérjük  IDE  KATTINTVA  töltse le az űrlapot, majd küldje  el az info@mzmsz.hu email címre. Köszönjük!
 

Hírek

Cimbalom Mesterkurzus 2024.04.27.

  2024. április. 22. (hétfő)


A Cimbalom Világszövetség a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával CIMBALOM MESTERKURZUST szervez Budapesten a Rákoshegyi Bartók Zeneházban (1174 Budapest, Hunyadi u. 50. ) 2024. április 27-én 10 órától 19 óráig. Jelentkezési határidő: 2024. április 15. Felhívás Jelentkezési lap

Bővebben

Miből lesz a cserebogár?- 2024

  2024. április. 22. (hétfő)


A Budapesti Vonósok elkötelezett támogatója az ifjúság zenei nevelésének, ezért minden évben külön figyelmet szentel az új generációnak. A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségével való együttműködésnek köszönhetően a “Miből lesz a cserebogár?” sorozat minden évben versenygyőztes zeneiskolásokat mutat be a közönségnek az Óbudai Társaskör színpadán.
Információk: Jelentkezni itt lehet! jelentkezési határidő: 2024.május 12. (vasárnap) Koncert: 2024 június 14. péntek 17:00 óra Óbudai Társaskör A jelentkezés feltételei: - zenei...

Bővebben

TÉR az OH honlapon

  2024. április. 15. (hétfő)


Kedves Vezető Kolléga!
Kedves Pedagógus Kolléga! Az OH honlapján megjelentek az egyes területekhez készített szakmai ajánlások a pedagógus teljesítményértékeléshez.
https://www.oktatas.hu/sajtoszoba/sajtoanyagok/elerhetok_pedagogus_ter_szakmai_ajanlasai/ Az alapfokú művészeti iskolák számára készített ajánlás itt olvasható.
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/ped_TER/Pedagogus_TER_Alapfoku_muveszeti_iskolak.pdf Az alábbi BM rendelet határozta meg a teljesítményértékelés módját.
https://njt.hu/jogszabaly/2024-18-20-0A Tájékoztatjuk tagszervezeteinket, hogy...

Bővebben

MZMSZ 2024. évi rendes közgyűlés április 26-án PÉNTEKEN

  2024. április. 03. (szerda)


A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége Alapszabályának 7.1.3. pontja értelmében, a 2024. évi rendes K Ö Z G Y Ű L É S É T 2024. április 26 -án 9.30 órára összehívom.
A közgyűlés helyszíne a Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskola Díszterme.
(Budapest,1092 Köztelek utca 8). Ember Csaba elnök Közgyűlési Meghívó Meghatalmazás  

Bővebben

Béres János emléktábla avató ünnepség

  2024. február. 28. (szerda)


Béres János Kossuth díjas furulyaművész,isklolaalapító, népzenekutató,zenepedagógus emlékének tiszteletére, 2024. április 13-án 14 órakor emléktábla avató ünnepségre kerül sor. Helyszín: 1021 Budapest, Széphalom u. 11. Meghívó  

Bővebben

LFZE Népzene Tanszéke felvételi előkészítőt hirdet 2024

  2024. február. 22. (csütörtök)


„A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszék 2024-ben felvételi előkészítőt tart a népzenei szakirányokra jelentkezők számára. 2024. február 5-én 13 órától tájékoztatót és szintfelmérőt tartanak a felvételiző és érdeklődő középiskolai diákok részére.  Az előkészítőn való részvétel nem feltétele a felvételi eljárásnak, de hasznos segítség lehet azok számára, akik jelentkezésük előtt nem folytattak rendszeres középszintű tanulmányokat népzeneelméletből és általános zeneelméletből. A foglalkozásokat a Népzene Tanszék oktatói tartják. AZ ELŐKÉSZÍTŐN AZ ALÁBBI SZAKTERÜLETEKET ÉRINT...

Bővebben

VIII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes és Kétzongorás Zongoraverseny és Zongorafesztivál

  2024. február. 12. (hétfő)


2024. április 24-28. között kerül megrendezésre a VIII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes és Kétzongorás Zongoraverseny és Zongorafesztivál! 🎹 Az eseménysorozat helyszíne idén Pomáz, a város és kulturális
intézményei adnak majd otthont rendezvényünknek.
Idei újdonságunk a kétzongorás kategória, szeretettel várjuk a
jelentkezéseket ebben a kategóriában is. A négykezes zongoraverseny időpontja: 2024. április 25-26-27.
(csütörtök, péntek, szombat)
Ünnepélyes díjkiosztó: 2024. április 28. (vasárnap)
A programsorozat és a zongoraverseny helyszíne: Pomáz A versenyki...

Bővebben

Gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-továbbképzés: Magyar Képzőművészeti Egyetem

  2024. február. 05. (hétfő)


A Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Központ szakirányú továbbképzést indít megfelelő számú jelentkező esetén február második felében. A képzések nem, vagy csak alig érintik a munkaidőt. Minden tudnivaló megtalálható a linkre kattintva.

Bővebben

Formatani ismeretek az alapfokú zeneoktatásban- Szakmai Fórum szolfézstanárok számára

  2024. február. 05. (hétfő)


A Zenetanárok Társasága,- Szakmai Fórumot szervez 2024.február 10-én a Józsefvárosi Zeneiskolában. Meghívó ZeTa

Bővebben

„Bonis- Bona – A nemzet tehetségeiért” díjra a jelölés 2024.03.05.kedd 12-óráig

  2024. február. 02. (péntek)


Köznevelési intézmények pedagógusai, szakoktatói, felsőoktatásban dolgozó oktatói és civil szervezetek tehetséggondozói számára a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakmai felügyelete alá tartozó Nemzeti Tehetség Központ a Nemzeti Tehetség Program keretében felhívást tesz közzé a „BONIS BONA – A NEMZET TEHETSÉGEIÉRT” díjra, a tehetséggondozásban kiemelkedő munkát végző szakemberek és tehetségsegítők erkölcsi és anyagi elismerése céljából. Felhívás Az online ajánlófelületen az alábbi kategóriákban lehet jelölteket állítani: https://bonisbona.tehetsegunk.hu/ A díj az idei évben is ünnepé...

Bővebben

Hatékony Kommunikáció - a zeneiskolai szövetségekben... online találkozó

  2024. január. 22. (hétfő)


MEGHÍVÓ Szeretettel várják a résztvevőket az Európai Zeneiskolák Szövetségének soron következő tudásmegosztó eseményére: „Hatékony kommunikáció a zeneiskolai szövetségekben és az európai szövetség tagjai között” témában.
Az Európai Zeneiskolák Szövetsége (European Music School Union; EMU) online – angol nyelvű - találkozót szervez tagjainak; tanároknak, iskolavezetőknek egyaránt, 2024. Január 25-ére és 26-ára (csütörtök és péntek), 9.30-12.00 óráig.
A találkozó témája erősen gyakorlati, a mai kor szükségletei diktálták: a szövetségek közötti és szövetségeken belüli hatékony kommunik...

Bővebben

Bard Conservatory ösztöndíjas meghallgatás Budapesten 2023.11.25.

  2023. november. 03. (péntek)


2023. november 25-én (szombaton) kerül sor Budapesten a Tóth Aladár Zeneiskolában a Bard College Zeneművészeti Konzervatórium felvételi meghallgatására,Katie Rossiter a Konzervatórium Felvételi Igazgatójának jelenlétében. A Konzervatórium hallgatói egy ötéves programot végeznek el, melynek végén két diplomát kapnak: egy zenei alapdiplomát és egy közismereti alapdiplomát a zenétől eltérő területen. A Bard College Zeneművészeti Konzervatórium innovatív tantervének az a célja, hogy a zenészek a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból, így széleskörű bölcsészettudományi és természettudományi oktat...

Bővebben

Tanulmányi- és művészeti versenyek támogatására és nemzeti tehetség programra kiírt pályázat megjele...

  2023. szeptember. 20. (szerda)


A Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdet a tanulmányi és művészeti versenyek megrendezésének támogatására, a pályázat kódja: NTP-TMV-23.
Az NKTK pályázati lehetősége és részletes kiírása az alábbi linken érhető el:
https://emet.gov.hu/tanulmanyi-es-muveszeti-versenyek-megrendezesenek-tamogatasa-a-palyazat-kodja-ntp-tmv-23/
A pályázatok benyújtási határideje: 2023. október 12. 23 óra 59 perc
A pályázatok benyújtása az EPER rendszeren keresztül történik:
https://eper.emet.hu/paly/palybelep.aspx

Bővebben

Tenor-bariton-harsona hagszerek a KRÉTA rendszerben

  2023. szeptember. 19. (kedd)


Alapfokú Művészeti Iskolában a Köznevelési Tanulmányi és Regisztrációs Alrendszer ( továbbiakban KRÉTA) használata során, a Harsona-tenorkürt-baritonkürt tantárgyak együttes használata. Válaszlevél

Bővebben

" Változó idők: a zene (oktatás) még mindig számít" - ingyenes webinárium szeptember 6.

  2023. augusztus. 28. (hétfő)


Tisztelt EMU tagok! Az Európai Zenei Tanács által szervezett webinárium, amelynek több tagja is van, köztük az EMU is - támogatja, a 2023. szeptember 6-án kezdődő rendezvényt. A webinárium a „Változó idők: a zene (oktatás) még mindig számít” címet viseli, és a zeneoktatás világának aktuális kérdéseit és trendjeit járja körül. A webinárium a nagyobb összképet próbálja megragadni, hiszen nem csak a zeneiskolai zeneoktatással foglalkozik, hanem más intézményekben és informális keretek között is. A programról és az előadókról az alábbiakban olvashat bővebben. A webináriumra szeptember 6-án, 11:0...

Bővebben

Átadták az Állami kitüntetéseket 2023. Augusztus 20. alkalmából

  2023. augusztus. 21. (hétfő)


Állami kitüntetéseket, miniszteri elismeréseket adott át az augusztus 20-i nemzeti ünnep alkalmából dr. Pintér Sándor belügyminiszter 2023. augusztus 17-én, és dr. Rétvári Bence 2023. augusztus 18-án a Belügyminisztérium márványaulájában. A kitüntetésben, elismerésben részesültek névsora itt érhető el. Nagy örömmel gratulálunk Szövetségünk elnökségi tagjának, Sikentánc Szilveszternek, akinek nemzeti ünnepünk, augusztus 20-a alkalmából átadták  a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést. A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége szívből gratulál minden művészeti területű pedagóg...

Bővebben

A 2023/2024. tanévi művészeti versenykiírások (hirek)

  2023. augusztus. 14. (hétfő)


A 2023/2024. tanévi művészeti versenykiírások letölthetők az Oktatási Hivatal honlapjáról. https://www.oktatas.hu/kozneveles/tanulmanyi_versenyek_/muveszeti_versenyek/versenykiiras  

Bővebben

"Az alábbiakban foglalt kritika minden pontjával magára a zeneoktatási rendszerre utalok, már amennyire kompetenciám engedi..."

A CIKKET A PARLANDO SZÍVES HOZZÁJÁRULÁSÁVAL KÖZÖLJÜK


MEGLÁTÁSAIM A MAGYAR ZENEOKTATÁSRÓL

https://lh3.googleusercontent.com/Dk9yoiXwKuGarTTmp68TBoiwGwz2mGyxxdCDaEpdzqY=w302-h225-p-no 
Mielőtt meglátásaim részletezéséhez fognék, fontosnak tartom kinyilvánítani, hogy az alábbiakban foglalt kritika minden pontjával magára a zeneoktatási rendszerre utalok, már amennyire kompetenciám engedi, és semmiképp sem a konkrét, saját munkahelyi körülményeimre, mert azok mindennek dacára rendezettek, méltányosak, munkakapcsolatom a közvetlen vezetőimmel és a kollégáimmal korrekt és jó, a szakmai környezetem támogató, ilyen értelemben tehát egyáltalán nincs okom panaszra.
Végezzünk egy elnagyolt számvetést a közoktatás és az alapfokú művészetoktatás különbségeiről: Jogilag a közoktatás (egy bizonyos pontig) kötelező, a zeneoktatás kinek-kinek a szabad választása. Tartalmilag a közoktatás tantárgyai verbálisan vagy vizuálisan közvetíthetők, ilyenformán egyes tételeik definitívé (Definitív= latin szó, a.m.: Végleges, végérvényes.) megfoghatók. Ebben az összevetésben nem segít, hogy a zene viszont hallható, s mint ilyen, definitívé nyilván ugyanúgy megközelíthető, mivel előzőleg magát a hallást is hosszú évek során, apró lépésenként kell fejleszteni addig-addig, míg egy-egy hallási tapasztalat definitívé, verbálisan is beazonosíthatóvá nem válik. Vagyis évek munkája fekszik például abban, hogy mikor a tanuló egy kvintet hall, néven nevezi, hogy kvint az, amit hall. Ezzel szemben, mikor írni tanul és hangokra bontja a szavakat, elegendő az egyes beszédhangokat külön-külön tisztáznia, anélkül, hogy hangzóközi viszonyokat mérlegelne bonyolult paraméterek alapján, mint például a zöngésség vagy a hangrend, stb., melyek felismerése után konkrét, egyedi hangkapcsolatokat kellene konkrét, egyedi néven neveznie. Éppen a verbális vagy vizuális indoktrinációból (indoktrináció = latin szó, a.m.: befolyásolt tanítás, valamilyen célnak vagy eszmének alárendelt céltudatos nevelés) következik másrészt, hogy a közoktatás tantárgyai a világról alkotott képbe, felfogásba, tudásba, ismeretanyagba, műveltségbe haszonnal és közvetlenül beépíthetők, míg a zene csak fáradságos, hosszantartó dekódolás útján és csak közvetve.
Továbbá a közoktatás tantárgyainak mindig van valami objektív vagy mérhető, igazolható, logikailag, tapasztalatilag védhető gondolata, állítása, tanítása, manifesztációja (manifesztáció = latin szó, a.m.: kinyilatkoztatás, kijelentés, megnyilvánulás.), teljesülése vagy sugalmazása, míg a zenének csupán szubjektív érzelmi hullámzása. Mivel a zene nem egyszerűen készségtárgy, hanem egy teljesen speciális, komplex rendszer, a közoktatás tantárgyaival összehasonlítva azt is látni kell, hogy a motiváltság, az affinitás, az érdeklődés és végül a siker sokkal szorosabban korrelál (= kölcsönös viszonyban van.) az egyén saját képességeivel a zene esetében, mint az iskolai tantárgyak bármelyikében, ideértve még a készségtárgyakat is.
Mindezek alapján módszertanilag a zeneoktatás teljesen egyedi utakon jár a közoktatáshoz képest, úgy a tanuló teljesítményére, mint a tanár tevékenységére nézve. S bármennyire is egyidős az intézményes zeneoktatás az iskolával, a zenepedagógia története végeredményben autonóm mesterek, zeneszerzők, nagy orgonisták, énekesek, kántorok, (stb.) egyéni életművének krónikája. A zenei diszciplínák (diszciplína= latin, a.m.: 1. tudományág, tudományszak) mindig jókora késéssel kullogtak a napi gyakorlat mögött. Sokkal korábbi az összhang, mint az összhangzattan, sokkal régebben énekeltek gyönyörű dallamokat, minthogy a melodika rögzítette volna kényes szabályait, és már rég alkottak kontrapunktikus zenéket, mire szokássá lett a partitúraírás, vagy ugyanígy réges-rég hangzottak dévaj, vad ritmusok, mire nagy nehezen kialakult volna a ritmusjelek tanítható, szabályozott, iskolaképes rendszere (és így tovább). Program tekintetében a közoktatás lépései koncepció szerint ütemezhetők: mondjuk a 6. tanév második félévére el kell jutni matematikából, teszem azt, a törtekkel való osztásig (fogalmam sincs, hogy reális-e ez a rögtönzött példa).
A zeneoktatásban sok mindent egész egyszerűen nem lehet előre látni. Sőt odáig mennék, hogy sok mindent egész egyszerűen nem fontos előre látni. Nincs jelentősége, semmi nem múlik rajta! Legfeljebb fél évvel később kerül sor valamely futamra! Van, hogy az intuíció, mely egy adott pillanat áldása (ha jön), jobb megoldást nyújt, mint a tervezett módszer. Még a tematikus vázlat iscsak akkor használható, ha tervezett találkozások helyett tervezett programpontok sorára alapul, tekintet nélkül arra, hogy mennyi időt, hány találkozást vesz igénybe. Efféle tematikus tervet szolfézsból, elméletből, zeneirodalomból el tudok képzelni. Lehetne hangszerből is, de komolytalanná válik abban a pillanatban, amikor (és ilyesmi igenis előfordulhat) a darabot, amely a tematikus problémát felvetette, még mielőtt a problematika végére értünk volna, sikerre vittük. Ilyenkor a tematikus program folytatása következő zeneművekre prolongálódik, de azokat már – az égre kérem! – ne csak magáért a programban való továbblépésért válasszuk be az anyagba, ennyire azért mégse legyünk doktrinér (francia szó = szabályokhoz, normákhoz ragaszkodó, egyoldalúan tudálékos személy; vaskalapos ember) szakbarbárok! Az ellenőrzés és a számonkérés mechanizmusai is önként adódnak a két eltérő tevékenységtípus és oktatási forma jellegéből. A közoktatásban a tanuló beszámolót tesz, felel, dolgozatot ír, minek eredményeként osztályzatot kap. A tanár a tervezett és a végzett munkát dokumentálja, a tanuló dolgozatát látható, utólag is ellenőrizhető nyomok hagyása mellett javítja, a tanuló teljesítményét értékeli, bizonyítványt állít ki (no, ezt a zenetanár is megteszi) és így tovább.
https://lh3.googleusercontent.com/Ke38jjGU3QfPTJhg_lCuCp_ovDvSAMmEyfSyKQu9a-0=w339-h254-p-no
A zeneiskolás minden félévben nyilvános hangszeres vizsgát tesz, koncerteken lép fel, versenyre megy, közös órán, belső és külső iskolai rendezvényeken szerepel. A tanár úgyszólván kirakatban dolgozik. Kamarazenei produkcióban kooperál kollégákkal és azok tanítványaival, korrepeticiót vesz igénybe vagy nyújt (mindkét esetben láthatóvá válik a munkamódszere, a stílusa, a felkészültsége), tanári hangversenyen vagy egyéb alkalmakkor szerepel maga is. Zenekarnak, kórusnak állandó tagja, esetleg szólistája, karnagya vagy vezetője. Tanítványával közös produkciót mutat be, látogatásra fogadja a tanszakvezetőt, sokszor még a szülőt is jó szívvel látja az órán a tanulság kedvéért. Nyílt tanszaki rendezvények résztvevője, vezényel, kísér, hangszeres együttesre ír, dolgoz át műveket, komponál, feladatot kreál… Egy szó, mint száz, szem előtt van. Még csak hangolja a gyerek hangszerét, már látni pontosan, hogy ki ő és mit tud. Végül különbözik a két oktatásforma szervezetileg, intézményileg, miután a tanuló a közismereti iskolájába jár délelőtt, a zeneiskolai órákra pedig délután.
Eddig az elnagyolt összehasonlítás, innentől apróznom kell a lépéseket, mert a mindennapok szervezeti bosszúságai részletes listára kívánkoznak! Ezzel végezve pedig külön foglalkozom a zenetanárkilétével és csak mindezek után a portfólió, az önértékelés és az etika kérdéseivel!
A kilátásba helyezett részletes lista tételei azonosak a feladatteljesítés visszásságaival, kezdve onnan, hogy miközben a zeneiskolai működésre szabadon hagyott órák száma kisebb lett, a kötelező munka mennyisége nőtt. Itt több tényezőt kell mérlegelni:
- Az egész napos iskolával a gyerek a nappal jelentős részét gyakorlatilag a közismereti iskolájában tölti, emiatt a zenetanár a korábbinál jóval később kezdheti csak meg a munkáját. Mondjuk a korábbi ½ 1 óra helyett jó esetben fél 3-kor. Mivel minimálisan 22 zeneórát kell tartania egy héten, ez naponta 4,4 óra, azaz 4 óra 24 perc. Fél háromtól számítva ez majdnem hétig tartó intervallumot jelent. Hagytunk 6 perc (!) szünetet, de mivel négytizedes (24 perces) zeneóra nincs, hanem minimálisan 30 perces, elvesszük a szünetet, és kipótoljuk vele a csonka órát, a tanuló jogos igényeire tekintettel.
A korrepeticiós foglalkozást az illetékesek elképzelése szerint ezt követően lehetne megtartani, tehát adott esetben a kilencéves gyereket be vagy vissza kellene hívni egy ötperces zongorás próbára este hétre, vagy jobb esetben bekéredzkedni a korrepetitorként is működő zongorista kolléga saját, hasonlóan zsúfolt órarendjébe.
Továbbá: bármiféle tehetséggondozás, felzárkóztatás, különfoglalkozás, külön próba, szólampróba, összpróba, verseny előtti meghallgatás, tanszaki együttműködés csak ez alatt vagy ez utánkerülhet sorra (egyértelmű ugyanis, hogy a gyereket nem kérhetjük ki délelőttönként ilyesmire a közismereti iskolából). Mint a fentiekből is kiderült, igen nehéz összeállítani egy órarendet, mert gyerekekkel nem lehet este nyolcig húzni a munkát, sok gonddal jár a munka összehangolása a gyereket kísérő szülővel, családtaggal is egyeztetve! Ha a tanárnak nap közben még át kell is kell mennie egy másik helyszínre, a közlekedésre fordított idő még tovább bonyolítja ezt a fentebb vázolt kedvezőtlen munkamenetet.
Én a magam részéről már leszoktam a dohányzásról, legalábbis áthelyeztem a kedvtelés kategóriájába, de ettől függetlenül pontos tudomásom van arról, hogy a dohányos kolléga is ember. Kérdem, miért nem lehet neki legalább tíz perce arra, hogy kényelemben, rejtőzködés, lopakodás, settenkedés és magyarázkodás nélkül rágyújthasson egyszer munka közben? Hogy tűrhetjük, hogy fordulhat elő, hogy míg a tanulókat tiltjuk az óra közbeni evéstől, ivástól, rágógumizástól, stb., pirulva kell az engedélyüket kérnünk, hogy óra közben megehessünk vagy elrágcsálhassunk, elmajszolhassunk egy pár falatot?!
https://lh3.googleusercontent.com/cnljb9UJva-1ARgbovoPw_VanCjvjo3u2qD9XJR4FAI=w303-h225-p-no
A zenetanár bizonyos részben művész akkor is, ha nem kifejezetten művészdiplomát szerzett. Ha hangszeres tanár, de nem művész, azért a kamaraművészi képesítés mégis része a végzettségének, és ennek a diploma hivatalos szövegében nyoma van. Ha szolfézs-elmélet szakos, az esetek többségében ez karvezetői képesítést is jelent, ami szintén előadóművészi ág és szintén olvasható a diplomában. Ha a zenetanár csak iskolán belüli fellépésre készül, vagy csak a tanóráira, akkor is zenészként, zenetanárként, tanárként és emberként, gyakorolnia kell, délelőtt, munkaidőben,nem csak óratervet írni, dokumentálni, felzárkóztatni! Gyakorolni kell azért, hogy a kompetenciáját karban tartsa, mint ahogy edzenie kell a testneveléstanárnak, olvasnia az irodalomtanárnak, versenyfeladatokat megoldani a matematikusnak vagy szövegfordítást végezni a nyelvszakosnak. Gyakorolnia kell azért, mert ha egy hetet kihagy, hetekre, ha egy hónapot kihagy, hónapokra visszaesik saját magához képest, és ha egy évet kihagy, gyakorlatilag elölről kezdhet tanulni mindent, amit valaha tudott. Gyakorolnia kell továbbá azokat a műveket is, amelyeket tanít, mert elő is kell adnia, nemcsak szóban érzékeltetnie, hogy hogyan kell azt a művet előadni. Ez változó arányban ró feladatot a tanárra. Néha keveset, néha nem keveset. Gyakorolnia kell, ha ki akar állniszerepelni a tanítványaival. Gyakorol, ha kipróbálja, jó-e az átirat, amit tanít, vagy gyakorol, mikor feladatkísérleteket végez. Gyakorol, mikor szolfézsórára készül és szólamokat ad egyedül a csoport énekéhez. Gyakorol, mikor átnéz egy többszólamú művet, mikor végigvizsgál egy komplex tételformát. Gyakorol, ha korrepetitor és nehéz kíséretet kapott, mert nem akarja a gyerek produkcióját megzavarni vagy romba dönteni szégyenletes, készületlen kaparászásával. Vagy gyakorol, csak egyszerűen, mert zenészként nem lehet meg napi zenélés nélkül. A zenész ugyanis arról ismerszik meg, hogy zenél. És a zenész nemcsak tanítani szeret, hanem a zenét is szereti.
A gyakorlásnak magyar nyelven gyakorlás a neve. A legutóbbi Győri Zenei Nevelési Konferencián arra kértek bennünket, hogy a napi munkabeszámolójukban kerüljük a gyakorlás szót, mert ennek a jelentését, tartalmát még nem sikerült egyértelműen elfogadtatni az illetékes szakpolitikusokkal. Szerintem ezt el kellett volna fogadtatni! Én a beszámolóimban ezentúl soha többé nem fogom kikerülni a gyakorlás szót, hanem ha gyakoroltam, leírom, ezzel a szóval! Soha többé nem vagyok hajlandó gúnyt űzni a saját mesterségemből, a saját erőfeszítésemből és a saját ügyszeretetemből!
Azt mondják, hogy lehet gyakorolni, csak ne abban a bizonyos 32 órában, hanem a maradék nyolcban? Nos, heti nyolc órában nem lehet gyakorolni! De a 32 óra előtti vagy utáni időpontokban sem, mert egyetlen lakókörnyezetben sem tűrik a gyakorlást reggel kilenc előtt, vagy este kilenc után. Aki messze lakik, és a zeneiskolába elindul már ½11-kor, hogy eleget tegyen a tanítási időn túli feladatainak, hozzá se kezdjen gyakorolni, mert semmi értelme, hisz még a hangszere sem melegszik be! Ami pedig az estét illeti, nekem kilenc előtt még sosem sikerült hazaérnem. Tegyük fel, hogy szabad nekem a munkaidőn kívül gyakorolnom. Igen? Mikor és hol? Ha pedig nem gyakorlok, miféle művészeti tevékenységről számolhatnék én be az illetékes hivatal kérdőívén?
https://lh3.googleusercontent.com/rbr8wsPtVcj3CmbA23mchd6huzsq_CIa2LT5w_Cqzh8=w165-h218-p-no
De nemcsak a gyakorlás szempontja ismeretlen a közoktatásban. Az sem értetődik magától, hogy a trió, a háromfős zenei együttes kamaracsoport, tehát csoport. A közoktatás nem ismer hatfősnél kisebb csoportot. Viszont a kamarairodalom igen. Erre kéne megoldás! Mellesleg a hat fő szolfézsból sem feltétlenül jön össze B tagozaton, pláne felvételi-előkészítő programban. A közoktatás erre az esetre csoportösszevonást javasol. Igen? Hogyan? Mivel? Szolfézstanárként hogyan magyarázzam meg annak a gyereknek, aki fizet azért, hogy nálunk, a nem kötelező oktatási formában működő intézményben (ahonnan bármikor kiiratkozhat, ha akar, de reméljük, nem akar) megkapja szolfézsból azt a felkészítést, ami a sikeres felvételi vizsgához kell, az állam kötelezettségvállalásaira tekintettel be kell őt tennem egy másik tagozat gyengébb csoportjába, ahonnan senki nem felvételizik? Hogyan magyarázzam meg, hogy nem engedi az állam teljesítenem a szolgáltatást, amire befizetett? Magánórán, különórán nem lehet szolfézsból felkészülni! Egykeként nem lehet szolfézsból haladni! Ha valamihez, ehhez kell a zeneiskola! Kell a párfős csoport.

Ez az egész probléma a jelenlegi állami szabályozás és a választott képzés („szolgáltatás”), a közoktatás és az egyéni oktatásformák összehangolása körül összetett elvárások igen súlyosan nyomják a zenetanárok vállát. Tény, hogy mind között a legnyomasztóbb a portfólióval megálmodott óraterv. Mit kezdjen vele a hangszeres tanár? Csoport érdekeit nem kell nézni, tehát sürgetni sem kell senkit azért, hogy a csoportot vissza ne húzza. Kötött tananyagot nem kell lenyomni senki torkán, mert a zenedarabokat egyénileg választjuk, és abban a választásban a tanuló is részt vesz egy bizonyos határon belül. Annak is teret engednünk, ha a választás a tanuló részéről ugyan túlzónak tűnik, de szívügy és tanulságos ugyanakkor. Gyereket el nem tanácsolunk, el nem marasztalunk, meg nem feddünk, meg nem buktatunk, évismétlésre nem késztetünk csak azért, ha lassú vagy ügyetlen, továbbá tanulási technikája még fejletlen, állóképessége, problémamegoldó készsége gyenge, személyisége problematikus. Ellenkezőleg! Hozzálátunk a fejlesztéséhez, hogy mihamarabb sikerélményhez jusson. Megpróbáljuk önálló gyakorlásra, tanulásra fejleszteni, több irányból képezni. De szinte semmit nem lehet ebből tervszerűen programozni, mindenekelőtt azért nem, mert maga a munka csak a legritkább esetben áll konkrét tanulásból. A konkrét tanulást pedig jellemzően rábízzuk a tanítványra, hogy otthon végezze el (magyarán, hogy tanulja meg a darabot), mire legközelebb jön órára. Az órán foglalkozunk a feladattal, cselekvés, interaktív reakció, ráérzés, megérzés, átérzés, átlátás, előrelátás, mozdulatirányítás, időzítés, pontosítás, lendületadás, lélegzetvétel, elemzés, meghallás, megfigyelés, stb., stb. és még egy sor szabályozhatatlan programpont érintésével, melyeket onnan tud vagy ismer a tanár, hogy maga is gyakorol és maga is küzd tanulási nehézségekkel a munkája során!
Módszertanilag igazából ilyen mélységig nem kap képzést a tanárjelölt! Ily módon arra sem tanították meg a tanárképzésben, a felsőoktatásban, hogy miképpen készítsen óratervet a programozhatatlanról, dokumentáljon kéztartásokat, avatkozzon bele a felfogás, az értés áramköreibe a tanmenet útmutatása szerint. Ilyesmit nem végeztek a főiskolán, képzés címén! Helyesen!
Csoportos órán történik a szolfézs és zeneirodalom tárgy tanítása. Itt már nem lehet olyan szempont, hogy ne együtt haladjunk a többiekkel, s ne álljunk meg. Igen, erre már lehet óratervet készíteni. De majd jön a cselekvés, a mozdulat, a reakció, az interakció, a megfigyelés, a meghallás és minden egyéb, amit fent soroltam, s ugyanoda érünk, mint a fenti esetnél, hogy ezt nem lehet előre tervezni! Senkit nem sürgethetek azért, mert nem hallja a szeptimet! Lassan megy a diktálás? Csináljuk, ameddig kell! A lényeg, hogy tanuljunk belőle valamit! Hogy hogyan? Majd akkor, ott meglátom! Majd kiderül, ha látom, hogy mi a baj, hogy mi a nehéz! Majd akkor és ott megoldom! Én majdnem minden szolfézsórámra készülök, sokszor még a gyakorlatokat is magam komponálom, de legalábbis eldöntöm, felírom, rögzítem, hogy mire miféle példát fogok majd rögtönözni.
Nem vagyok rossz tanár, de még sose sikerült mindent elvégezni, amit előre megterveztem. Volt olyan, hogy egészen mást csináltunk végül. Mert valahogy, egy pillanatban fontosabbnak, hasznosabbnak, aktuálisabbnak, érdekesebbnek, érzékletesebbnek tűnt az a más valami. És azon a bizonyos órán, amelyre majd a portfólió-felügyelők jönnek megtekinteni, ne szépítsük: ellenőrizni, hogy hogyan haladok a saját óratervemhez képest, igenis megállok vagy kitérek, ha kell, akár 15 percre is, ha olyan ihletett gondolatszövés indul a fejemben a tárgyhoz kapcsolódva, amitől sem magamat, sem a tanítványokat nem akarnám távol tartani. Ez ilyen munka! A zenetanáré ilyenféle! Itt nincs olyan, hogy „de akkor hogy fogja elvégezni az iskolát az a gyerek?”. Végzi, ahogy végzi. Legfeljebb nem elvégzi, csak végzi. Rendszeresen kap és nyújt valamit, ami tanulság, nyereség a szellemnek, az embernek, a személynek, az érzelmi fejlődésnek, a tanulónak, a kamaracsoportnak, a többi csoporttársnak és a tanárnak. 
https://lh3.googleusercontent.com/cQx8tX9rwWJHQLcOMlb9n313TDSpNgQVU065qNCVInQ=w302-h225-p-no 
Végül, költői kérdés formájában, nagyon, de nagyon szeretném tudni, mit szólnak a tanárképző intézmények, szakemberek, oktatók, intézményvezetők ahhoz, ahogy az Oktatási Hivatal magához ragadja az értékelés, a minősítés, a képzettség tanúsítás és a szakmai programalkotás jogát! Figyel erre valaki? 

Budapest, 2015. augusztus 23.

A szerzőről
Kubínyi Zsuzsa zeneiskolai szolfézstanár. Az illusztrációk tanintézetének 2014. október 1-jén, a Zenei Világnap tiszteletére rendezett ünnepségén készültek. A nagy tapasztalatú szerző szenvedélyes gondolatainak rövidített változata. (A Szerk. megj.)
FORRÁS: http://www.parlando.hu/2015/2015-6/Kubinyi_Zsuzsanna.htm

Támogatók

NTP logoNKA logo 2012 RGBofi logoemmi logo

A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége 2021. évi folyamatos működéséhez támogatás szakmai program megvalósítását 2021. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

Köszöntő

Kattintás után Pénzes Géza felvétleÖrömmel köszöntjük honlapunkon!
A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége 1990-ben alakult és feladatának tekinti, hogy képviselje és érvényesítse az alap- és középfokú művészetoktatási intézmények tevékenységét és érdekeit. Együttműködésre törekszik a művészetoktatási intézmények és művészetoktatással foglalkozó állami és társadalmi szervezetekkel, kezdeményezi és szervezi országos művészeti fesztiválok, tanulmányi versenyek, pedagógiai tanácskozások, továbbképzések szervezését.

Régebbi hírek

  bfz


 
MMA
parlando zeta

 
mztsz
 

 mma logo 

A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége 2022.évi folyamatos működéséhez támogatás szakmai program megvalósítását 2022. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.


A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége 2021.évi folyamatos működéséhez támogatás szakmai program megvalósítását 2021. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.


A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége Működési Támogatása ( COVID 19) szakmai program megvalósítását 2020. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.


A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége 2020. évi folyamatos működéséhez támogatás szakmai program megvalósítását 2020. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

  

NEA

Magyar Alapfokú Művészetpedagógiai Értéktár

ertektar

Kodály 135 program

kodaly 135

Bartók 135 program

bartok 135

Kapcsolat

MZMSZ
1064 Budapest, Vörösmarty u. 65.
Tel/fax: 269-3553
e-mail: info@mzmsz.hu 
e-mail: ertektar@mzmsz.hu 
asz: 19635521-1-42
számlaszám: 11707024 - 20309442

Jogszabály gyűjtemény


logo njt   

Oktatási és kulturális közlöny


mklk logo

Lap teteje